Projectleiders Arlette Uitterhoeve en Hanneke Griffioen begonnen met een terugblik op activiteiten waaraan klankbordgroepleden de afgelopen tijd deelnamen:
Daarnaast blikten we vooruit op aankomende bijeenkomsten en deelden we nieuws en updates.
Thema: Ontregel de Zorg
Het thema van deze bijeenkomst was Ontregel de Zorg. Dit wil zeggen dat men kritisch kijkt naar de administratieve last binnen een organisatie en hoe er efficiënter gewerkt kan worden. De ziekenhuizen ZorgSaam en Adrz en ouderenzorgorganisatie SVRZ vertelden over hun ervaringen binnen dit thema. Het project sluit goed aan bij de punten uit het Inwonerakkoord Zorg Zeeland.
Adrz werkt op de afdeling cardiologie aan een pilot waarbij gekeken worden welke regels overbodig zijn. Ze bekijken per patiënt wat de patiënt nodig heeft in plaats van een standaardlijstje langs te lopen.
SVRZ werkt samen met vier andere ouderenzorgorganisaties in het Zeeuws Ontregel Lab. SVRZ werkt aan:
- het schrappen of eenvoudiger maken van onnodige registraties
- één digitaal systeem voor medicatiebeheer
- het afschaffen van de regel om minimaal een keer per dag te rapporteren
ZorgSaam heeft een ideeënbox waar medewerkers verbeterpunten in kunnen deponeren. Een voorbeeld van een afgeschafte regel is dat medewerkers niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de Bradenschaal voor het meten van doorligplekken, alleen als ze dat zelf nodig vinden.
Discussie en vragen
De klankbordgroep had veel vragen, bijvoorbeeld over de rol van verzekeraars in het verminderen van regeldruk. Zorgverzekeraar CZ is betrokken bij zowel projecten bij de ouderenzorgorganisaties als de ziekenhuizen.
Niet alleen zelfopgelegde regels worden verminderd, ZorgSaam en Adrz gaan ook samen bekijken welke inspectieregels aangepakt kunnen worden.
Ook nieuwe oplossingen kwamen ter sprake. Daar zijn de zorgorganisaties ook mee bezig. SVRZ experimenteert bijvoorbeeld met spraakgestuurd rapporteren. De zorgprofessional kan dan notities inspreken in plaats van typen.
Om de patiënt/cliënt goed uit te leggen waarom deze veranderingen nodig zijn, krijgen medewerkers gesprekstrainingen aangeboden.
Om te voorkomen dat intakegesprekken dubbel worden gedaan als een cliënt van de ene naar de andere organisatie overgaat, werken de organisaties aan betere koppelingen tussen registratiesystemen.
Op de vraag wanneer het project succesvol is, benadrukten de professionals van Adrz, ZorgSaam en SVRZ dat bewustwording en een nieuwe werkcultuur belangrijker zijn dan een precieze einddatum. Het meten van werkgeluk en tijdsbesparing geeft inzicht in de voortgang.
Brainstormsessie
De bijeenkomst eindigde met een brainstormsessie. Klankbordgroepleden bedachten ideeën voor verdere verbeteringen en bespraken knelpunten. De resultaten worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het project.
Conclusie: Ontregel de Zorg laat zien hoe samenwerking en slimme ideeën zorgen voor minder regeldruk, meer werkplezier en betere zorg.