Van zorg naar gezondheid: GGD Zeeland zet in op preventie 

BijschriftBijschrift
26-05-2026
88 keer bekeken

Op woensdag 20 mei 2026 kwam de Klankbordgroep Zorg Zeeland weer bijeen in Heinkenszand. Tijdens deze bijeenkomst stond het volgende onderwerp centraal: hoe kunnen we samen zorgen dat inwoners van Zeeland langer gezond blijven en minder een beroep hoeven doen op de zorg? 

GGD Zeeland, vertegenwoordigd door Femke Brull, nam de klankbordgroep mee in de ontwikkeling van de Zeeuwse preventieaanpak. Daarnaast gingen deelnemers actief aan de slag met vragen over de ketenaanpak valpreventie en deelden zij hun ervaringen en ideeën. 

Terugblik en ontwikkelingen binnen de klankbordgroep 

De bijeenkomst startte met enkele mededelingen. Zo werd stilgestaan bij het vertrek van Arlette Uitterhoeve, die per 1 juni start bij een nieuwe werkgever. Hanneke Griffioen neemt haar rol over. 

Daarnaast werd teruggekeken op bijeenkomsten die bezocht zijn door het projectteam en de klankbordgroep en op de dialooggesprekken met gemeenten. De betrokkenheid verschilt per gemeente, maar in de komende periode wordt verder gewerkt aan het ophalen en bundelen van alle input voor het dashboard www.inwonerakkoordzorgzeeland.nl.  

Thema: Van zorg naar gezondheid: de Zeeuwse preventieaanpak 

Tijdens de presentatie van Femke Brull werd duidelijk dat Zeeland voor grote uitdagingen staat, zoals vergrijzing, druk op zorg en gezondheidsverschillen tussen inwoners. Daarom werkt GGD Zeeland aan een brede preventieaanpak, met zes centrale thema’s: 

  • Gelijke kansen op gezondheid 
  • Gezonde en veilige leefomgeving 
  • Kansrijk (en veilig) opgroeien 
  • Vitaal ouder worden 
  • Mentale gezondheid 
  • Gezonde leefstijl  

Deze thema’s laten zien dat gezondheid breder is dan alleen zorg. Het gaat ook over leefomgeving, sociale contacten en kansen in het dagelijks leven.  

 “Als we echt iets willen veranderen, moeten we niet alleen naar de zorg kijken, maar juist naar de omgeving en het dagelijks leven van inwoners.”  

- Femke Brull -  

Valpreventie in de praktijk 

Vervolgens stond de ketenaanpak valpreventie centraal. Vrijwilligers Jan en Rachel Kastelein vertelden over hun ervaringen met de Balansstraat: een programma waarin deelnemers in tien weken werken aan hun balans en stabiliteit. 

De aanpak laat zien dat valpreventie niet alleen nodig is, maar ook goed werkt: 

  • deelnemers worden stabieler en zekerder 
  • er ontstaat onderling contact en steun 
  • deelnemers krijgen praktische tips voor thuis 

Daarnaast werd duidelijk dat de sociale kant minstens zo belangrijk is als de oefeningen zelf. 

Samen ontdekken: hoe bereik en motiveer je inwoners? 

Na de presentatie gingen deelnemers in drie groepen aan de slag met de vraag: Hoe kunnen we inwoners vinden en binden voor valpreventie? 

Elke groep werkte met een ander profiel inwoners. Hieronder een korte weergave van de belangrijkste inzichten: 

Groep 1 – kwetsbare maar gemotiveerde inwoners 

Deze groep benadrukte dat mensen vaak goed te bereiken zijn via zorgprofessionals, zoals de huisarts of fysiotherapeut. Persoonlijk contact en duidelijke informatie zijn hierbij essentieel. Om deelname te stimuleren helpt het om dichtbij mensen te blijven en gebruik te maken van bestaande momenten, zoals gezondheidschecks. 

Groep 2 – sceptische en passieve inwoners 

Bij deze groep ligt de grootste uitdaging. Inwoners doen vaak nergens aan mee en komen pas in beeld als er al iets is gebeurd. Deelnemers gaven aan dat vooral persoonlijk contact, vertrouwen en voorbeelden van anderen helpen. Belangrijke drempels zijn onbekendheid, kosten en afstand. Mond-tot-mondreclame en bekende plekken zoals dorpshuizen kunnen hier het verschil maken. 

Groep 3 – zelfstandige en actieve inwoners 

Deze groep is moeilijk te overtuigen omdat mensen zich nog gezond voelen. Zij komen vooral via hun dagelijkse activiteiten in beeld, zoals winkels, verenigingen en vrijwilligerswerk. Belangrijk is om aan te sluiten bij hun leefwereld en te laten zien wat het hen oplevert. Een vaste groep en lokale activiteiten helpen om mensen ook na afloop actief te houden. 

De volgende stap: van ophalen naar doen 

De inzichten uit deze bijeenkomst worden gebruikt om de Zeeuwse preventieaanpak en de ketenaanpak valpreventie verder te ontwikkelen. In twee gemeenten wordt hiermee verder geëxperimenteerd, waarna de geleerde lessen worden vertaald naar een aanpak voor heel Zeeland. GGD Zeeland zal ook in de toekomst inwoners blijven betrekken bij hun plannen. 

Afbeeldingen

Wat doe jij zelf om inwonerparticipatie in jouw wijk of dorp vorm te geven?

Ontvang het laatste nieuws!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden

 

Cookie-instellingen